MODUŁ 1 - Wprowadzenie (1 tydzień) 1. Podstawy lingwistyki rekreacyjnej (LR) – założenia (np. interdyscyplinarność), cele, zastosowanie. 2. Początki LR - matematyka rekreacyjna. 3. Na dobry początek: jak rozwiązywać zadanie z lingwistyki rekreacyjnej. a) Zadanie MODUŁ 2 – Początki języka. (2 tygodnie) 1. Najpopularniejsze teorie dot. pochodzenia języka naturalnego. (min.teoria „agrorozwoju językowego”) 2. Zróżnicowanie językowe świata. (Biolingwistyczna różnorodność świata, Papua Nowa Gwinea) 3. Typologia. Rodziny językowe 4. Modalność – języki foniczne i migowe. (np. cechy języka naturalnego wg Hocketta) a) test z materiału podanego w module b) zadanie MODUŁ 3 – Etnomatematyka (2 tygodnie) Czym zajmuje się etnomatematyka? Czy liczenie jest wrodzone? Początki systemów liczbowych. 1. Początki cyfr. Skąd się wzięło zero? 2. Systemy liczebnikowe na świecie. 3. Liczebniki i klasyfikatory– co i jak można liczyć? a) Zadanie MODUŁ 4 - Pismo (2 tygodnie) Początki pisma. 1. Krótka historia pisma. 2. Podział systemów pism na świecie. a) Test z materiału podanego w module b) Zadanie 3. Odszyfrowane pisma: hieroglify, glify majańskie oraz Pismo Klinowe B./ Systemy nieodszyfrowane. a) Test b) Zadanie MODUŁ 5 – Uniwersalia językowe. (2 tygodnie) Wprowadzenie do teorii Uniwersaliów Językowych (Chomsky). 1. Gramatyka – założenia UJ. Czy w każdym języku są te same elementy? [Fragmenty artykułu Levinsona.]. Zagadnienie klasyfikatorów. a) test b) Zadanie 2. Fonetyka/fonologia (podstawowe informacje, alfabet IPA, ciekawe języki pod względem fonolog-fonetycznym) a) zadanie 3. Morfologia (wprowadzenie, języki aglutynacyjne, problem wyodrębniania części mowy ) a)zadanie 4. Składnia (głównie struktury: S,V,O, / dopełnienia bliższe, dalsze) a) zadanie MODUŁ 6 – Pokrewieństwo i powinowactwo. (1 tydz.) Podstawowe terminy opisu relacji pokrewieństwa i powinowactwa w językach świata. 1. Relacje pokrewieństwa – ze wzgl. na starszeństwo, płeć, osobę mówiącego itp. a) test b) zadanie MODUŁ 7 – Języki zagrożone.(1 tydz.) Krótki opis sytuacji języków zagrożonych. 1. Ile jest języków zagrożonych? Ile już wyginęło? 2. Kryteria oceny stopnia zagrożenia języka. 3. Przyczyny zagrożeń. (języki-mamuty/ języki-dinozaury/języki-pandy… min. polityka językowa, przyczyny socjologiczne, katastrofy naturalne itp.) b) test c) Zadanie MODUŁ 8 – Zadanie. (1 tydz.) Uczestnicy tworzą własne zadanie. 1. Wskazówki przydatne przy układaniu zadań. 2. Zasoby: IOL, NACLO, OLTMiS itp. 3. Przydatne linki.