Liczba godzin: 30 godzin, 2 punkty ECTS
Czas trwania: 8 tygodni
Termin rozpoczęcia kursu: 15 października
Adresaci kursu:
Nauczyciele i studenci wszystkich typów szkół, którzy przymierzają do zawodu nauczyciela oraz osoby zainteresowane problematyką oceniania.
Charakterystyka:
Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, które zostały wprowadzone do polskich szkół w ramach egzaminów zewnętrznych. W trakcie kursu uczestnicy mają szansę: dowiedzieć się o zniekształceniach powstających w procesie oceniania, poznać podstawowe założenia i cele tworzenia oraz stosowania testów, dowiedzieć się, jakie warunki powinien spełniać dobrze skonstruowany test osiągnięć, nauczyć się oceniać i interpretować wyniki testu, zdać sobie sprawę z wad i zalet tego narzędzia.
Zakres tematyczny:
- wybrane zagadnienia z psychologii oceniania: wprowadzenie do metodologii badań empirycznych, wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych, ocenianie przez ekspertów, psychologiczna i formalna analiza sądów oceniających),
- metodologia tworzenia testów: główne obszary zastosowania testów, typy pomiaru w edukacji, typy zadań testowych, kryteria oceny jakości standardowych narzędzi pomiaru, wiedzy, umiejętności i zdolności, analiza dystraktorów; ocenianie jakości zadań zamkniętych, równoważenie wersji testów, TAO (teoria analizy odpowiedzi),
- wyniki badań nad przydatnością testów w procesie oceniania: wyniki badań nad Warszawskim Testem Kompetencji Akademickich WTKA).
Maile do prowadzących:
dr Irena Zinserling irka@psych.uw.edu.pl;
mgr Maria Wilkin mwilkin@uw.edu.pl.
- Prowadzący: Maria Wilkin
- Prowadzący: Irena Zinserling