Liczba godzin: 30 godzin, 2 punkty ECTS
Czas trwania: 8 tygodni
Termin rozpoczęcia kursu: 15 października

Adresaci kursu:
Nauczyciele i studenci wszystkich typów szkół, którzy przymierzają do zawodu nauczyciela oraz osoby zainteresowane problematyką oceniania.

Charakterystyka:
Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, które zostały wprowadzone do polskich szkół w ramach egzaminów zewnętrznych. W trakcie kursu uczestnicy mają szansę: dowiedzieć się o zniekształceniach powstających w procesie oceniania, poznać podstawowe założenia i cele tworzenia oraz stosowania testów, dowiedzieć się, jakie warunki powinien spełniać dobrze skonstruowany test osiągnięć, nauczyć się oceniać i interpretować wyniki testu, zdać sobie sprawę z wad i zalet tego narzędzia.

Zakres tematyczny:

  • wybrane zagadnienia z psychologii oceniania: wprowadzenie do metodologii badań empirycznych, wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych, ocenianie przez ekspertów, psychologiczna i formalna analiza sądów oceniających),
  • metodologia tworzenia testów: główne obszary zastosowania testów, typy pomiaru w edukacji, typy zadań testowych, kryteria oceny jakości standardowych narzędzi pomiaru, wiedzy, umiejętności i zdolności, analiza dystraktorów; ocenianie jakości zadań zamkniętych, równoważenie wersji testów, TAO (teoria analizy odpowiedzi),
  • wyniki badań nad przydatnością testów w procesie oceniania: wyniki badań nad Warszawskim Testem Kompetencji Akademickich WTKA).

Maile do prowadzących:
dr Irena Zinserling irka@psych.uw.edu.pl;
mgr Maria Wilkin mwilkin@uw.edu.pl.