Głównym celem konwersatorium „Wstęp do językoznawstwa” jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką opisową oraz badawczą współczesnego językoznawstwa, przedstawienie najważniejszych dokonań światowej lingwistyki (ze szczególnym uwzględnieniem wieku XIX i XX), ukazanie różnorodności szkół, kierunków i zastosowań. Ilustracje materiałowe pochodzą głównie z języka angielskiego i polskiego. Studenci poznają podstawowe terminy i kategorie pojęciowe językoznawstwa, począwszy od pojęć ogólnych, takich jak język i gramatyka. Przedstawione są różnorodne tradycje badawcze i modele teoretyczno-opisowe (ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki generatywnej). Szczegółowej prezentacji podlegają wewnętrzne składniki gramatyki, a także zewnętrzne (interdyscyplinarne) powiązania lingwistyki z innymi dziedzinami (np. socjolingwistyka, psycholingwistyka). Akcentuje się rolę podstawowych dychotomii językoznawczych, takich jak forma i funkcja, synchronia i diachronia. Wiedza teoretyczna jest wykorzystywana do rozwiązywania praktycznych problemów analitycznych. Zwraca się przy tym uwagę na praktyczne zastosowania wiedzy językoznawczej jak i stosownych umiejętności w innych dziedzinach nauki i życia codziennego (m.in. na przykładzie językoznawstwa komputerowego). Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Semestr I - Ogólne terminy i pojęcia językoznawstwa: język, gramatyka, językoznawstwo, uniwersalia językowe, pochodzenie języków, itd. - Morfologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: morfem, morf i alomorf, typy morfemów, rodzaje procesów morfologicznych, fleksja a słowotwórstwo, główne kategorie pojęciowe wyrażane morfologicznie, związki morfologii z leksykonem i pozostałymi działami gramatyki - Składnia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: tradycyjne pojęcia składni, zarys składni generatywnej (struktury frazowe, transformacje), subkategoryzacja, rekursywność, typologia składniowa - Semantyka jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: znaczenia leksemów a znaczenia fraz i zdań, typy relacji semantycznych w leksykonie (synonimia, antonimia, hiponimia, itd.), cechy semantyczne, role semantyczne (funkcjonalne), struktury predykatowo-argumentowe, metafora, idiomy, semiotyka, pragmatyka - Fonologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: óżnice między fonologią a fonetyką (uzupełnienie wiedzy w dziedzinie fonetyki), teorie i definicje fonemu, fonem a alofon, pojęcie kontrastu w fonologii, cechy dystynktywne, procesy i reguły fonologiczne (główne typy i rodzaje), fonotaktyka, struktura sylaby, zjawiska prozodyczne. - Podsumowanie: główne szkoły językoznawcze i ich przedstawiciele. Semestr II - Społeczne aspekty języka: znaczenie zróżnicowania językowego (socjolingwistyka), dialekt a idiolekt (dialektologia), styl, slang, żargon - Językoznawstwo historyczne: synchronia a diachronia, rozwój językoznawstwa historycznego w ubiegłych wiekach, pojęcie zmiany językowej, procesy i tendencje diachroniczne w fonologii i pozostałych działach gramatyki (przykłady z jęz. angielskiego), zapożyczenia i inne zmiany w leksykonie, metoda porównawcza, genetyczna klasyfikacja języków - Akwizycja języka (rozwój mowy): główne teorie i metody badań, periodyzacja, rozwój poszczególnych struktur i sprawności (leksykalne, fonologiczne, składniowe, itp.), specyfika nauki języka obcego - Elementy neurolingwistyki i psycholingwistyki: język naturalny a mózg człowieka, ewolucja języka, psycholingwistyczne modele przetwarzania języka naturalnego - Język naturalny a informatyka i technologia komputerowa: komputerowe modele przetwarzania języka naturalnego, zastosowania informatyki i komputerów w nauce i w życiu codziennym, do rozwiązywania zadań i problemów językowych, język a tzw. „sztuczna inteligencja”, językoznawstwo korpusowe.